27.02 w D.K. "Koźle" "Kozielskie ROCKoGRANIE". Wystąpi zespół Proletaryat. Zapraszamy wszystkich miłośników mocnego grania na godz. 19.00. Supportem będzie grupa - THE GATE. Wstęp 10 zł. Kup on-line.

The GATE to zespół, założony w październiku 2012 roku, kiedy jego inicjatorzy spotkali się na pierwszej wspólnej próbie, czyli na trzy miesiące przed planowanym Końcem Świata. Ponieważ "czasu było niewiele", byli zmuszeni do szybkiego określenia swojego kierunku muzycznego. Mimo tego, że Koniec Świata został przełożony na termin bliżej nieokreślony, postanowili kontynuować swoją działalność. Styl pojawił szybko, z uwagi na fakt, że wszyscy kochali rocka progresywnego.

Grupę tworzą trzy różne charaktery, trzy różne zbiory doświadczeń nie tylko muzycznych, sięgających również teatru oraz sztuk wizualnych. Mają ambitne podejście do tworzenia, zarówno pod względem brzmieniowym, tekstowym, jak i kompozycyjnym; jest to mieszanka rock'n'rolla i rock'a progesywnego, pojawiają się elementy jazzu, bluesa i muzyki klasycznej.

-Nasze inspiracje artystyczne są szerokie jak uśmiech Julii Roberts, toteż nie będziemy się na ten temat rozpisywać (bo ileż można pisać o Queen, Pink Floyd, Rush, Yes, Max'ie Richter'rze czy Bobby'm McFerrin'nie...) :)
Jesteśmy poważnie uzależnieni od wysokiej temperatury w muzyce i kawy (często zastanawiamy się czy jedno ma związek z drugim) - deklarują członkowie zespołu The GATE.

Proletaryat
powstał w Pabianicach w listopadzie 1987 roku, utworzony przez Tomasza "Oleya" Olejnika (ur. 11. 01. 1965r.; wokal), Dariusza "Kacpra" Kacprzaka (ur. 21. 04. 1967r.; gitara basowa) i Jarosława "Siemiona" Siemienowicza (ur. 26. 09. 1964r.; gitara). Pierwszym perkusistą formacji został Robert Szymański. Dzięki prostej muzyce gitarowej mocno osadzonej w tradycji punk rocka lat 70 oraz tekstom opisującym problemy, z jakimi na co dzień borykają się szarzy, zwyczajni ludzie grupa szybko zdobyła zaufanie punkowej publicznośœci. Pierwszy koncert odbył się w maju 1988 r. na jednym z lokalnych przeglądów.

Wkrótce Proletaryat został zakwalifikowany do konkursu Festiwalu Muzyków Rockowych w Jarocinie. W 1988 roku nagrane zostaje demo zatytułowane "Revolt", które wyszło w niezależnej firmie Kaszana Warsaw Factory, a podobno nawet i za granicą. Wydawnictwo zainteresowało znanego realizatora dŸwięku Andrzeja Puczyńskiego (ex-Exodus), skłaniając go do zaproponowania grupie rejestracji płyty. W trakcie sesji Proletaryat pojechał do Jarocina, skąd wywiózł nagrody publicznoœci i dziennikarzy. To był pierwszy Jarocin z nową nagroda jury, którą dostał Closterkeller, dlatego póŸźniej pojawiły się delikatne spory na temat, kto tak naprawdę wygrał. Potem - zdaje się, że do ostatniego festiwalu, Proletaryat grał w Jarocinie jako gośœć.

Niechcący został wtedy pobity też swoisty rekord, bo wydane zostały dwie płyty w jednym roku. Na dodatek pod tą samą nazwą... Najpierw wyszła płyta druga, a potem pierwsza. Wydawca się nie wyrobił - czy czasowo, czy finansowo. Sprzedali "dwójkę" Polskim Nagraniom i one wydały ją na kompakcie. "Jedynka" ukazała się na kompakcie późŸniej, już w Izabelinie. A na kasetach kolejnośœć była zachowana. Pierwsza płyta miała swój tytuł: Proletariat przez "i". Druga nie nazywała się w ogóle. Drugi Proletaryat, od koloru okładki, przez fanów zwany jest "Czerwonym". Obie płyty, pierwsza i druga, są nie najlepiej nagrane - strasznie dziwnie brzmią gitary.

W marcu 1993 Proletaryat nagrał (z gośœcinnym udziałem gitarzysty Kobranocki Adama "Burzy" Burzyńskiego) album "Czarne szeregi". Płyta jest w zasadzie podporządkowana jednej idei. Teksty charakteryzowały się bezpośœredniośœcią wypowiedzi - krytykując instytucję Koœcioła, piętnując bezmyœlnoœć władz, czy też komentując wojenną sytuację w Jugosławii. Jest to płyta z potężnie brzmiącymi gitarami i wyjątkowo "potężnie" śœpiewającym Oleyem.

Po wydaniu "Czarnych szeregów" Proletaryat ruszył wraz z Vaderem w trasę wiodącą po klubach największych miast Polski. Mimo swej odrębnośœci stylistycznej obie grupy spotykały się ze znakomitym przyjęciem. Tournee to zaowocowało albumem "Live 93", wydanym na początku 1994 roku (przez firmę, której współwłaœcicielem był Kuba Płucisz z IRY). W dopełniającym ówczesny koncertowy program Proletaryatu "No Woman No Cry" Boba Marleya zaœpiewali w chórkach Peter i Docent z Vadera.

W listopadzie 1994 ukazał się album "IV". Płyta przyniosła utwory powolniejsze i cięższe, przekraczające granice heavy metalu, nadal jednak posiadające wyraŸźnie zarysowaną linię melodyczną. Największym powodzeniem z "IV' cieszyła się pierwsza w dorobku Proletaryatu ballada "Przemijanie". Zwracał również uwagę rapowany utwór "Na wznak". 

Z początkiem 1996 roku R. Szymański i P. Pniak zamienili się miejscami, a ponadto odszedł P. Zalewski - w związku z czym Proletaryat powrócił do rozmiaru kwartetu. Jesienią tegoż roku ukazała się płyta "Zuum" - pod względem stylistycznym zbliżona do "Czarnych szeregów", zaœ pod względem brzmieniowym do "IV". Pod koniec roku 1996 P. Pniaka zastąpił Robert "Mały" Hajduk.

W 1999 r. ukazał się album "Made In U.S.A.", na którym zespół powrócił do punk rocka. W trakcie sesji nagraniowej z zespołem współpracował gitarzysta Ireneusz "Zuba" Zugaj (eks-Squaw). Zuba odszedł z zespołu w paŸdzierniku 2003 roku.

Dyskografię Proletaryatu uzupełnia składanka 'The Best Of...' wydana w 1997 r. z okazji dziesięciolecia grupy, zawierająca wybór najsłynniejszych utworów, uzupełnionych dwoma odrzutami z sesji Zuum.

W listopadzie 2003 roku, z okazji 15-lecia zespołu, ukazał się absolutny unikat - reedycja płyty 'Revolt'. Na CD znalazły się utwory nagrane 14 lat temu, a także nigdzie nie publikowany materiał nagrany w ostatnim czasie. 'CD REVOLT' wydany został własnym sumptem z ogromną pomocą przyjaciół i życzliwych ludzi, bez których projekt ten nigdy by się nie udał.

Działalnoœć pozaproletaryacka członków kapeli:
Oley zaœpiewał na płycie Piersi i Przyjaciele "60/70" ("Widzę cię w zieleni pól", "Na moœcie w d'Avignon" i "Szanujmy wspomnienia"), a także wzišł udział w koncercie w Katowicach List Do R. Na 12 Głosów poœwięconym Ryszardowi Riedlowi, gdzie razem z Dżemem wykonał "Złotego pawia" i "Niewinnych", co udokumentował album "List do R. na 12 głosów". W 1998 r. utworzył ze znanymi z TSA Stefanem Machelem, Januszem Niekraszem i Markiem Kapłonem grupę Totem, która jednak nie doczekała się płyty. Oley z Kacprem wystšpili w teledysku Golden Life "24. 11. 94". Kacper w 1994 wydał kasetę 'Peter contra Kacper' dzieląc ją między siebie a Petera - na której przedstawił się jako wokalista. Natomiast Siemienowicz z Szymańskim założyli zespół Anioły, w 1999 przedstawiając album "Anioły". W marcu 2002 Oley nagrał piosenkę do filmu 'Tytus, Romek i A'Tomek' (muzyka i słowa - W. Waglewski). Oley œpiewał też w zespole Virgin Snatch .

Obecny skład PROLETARYAT'u: Oley - wocal, Kacper - bass, Wiciu - gitara, Mały - bębny.

IMG 9582net